tiistai 19. lokakuuta 2010

Pipo on paras




Montakohan pipoa olen virkannut? Aika monta. Yksi uusimmista on tämä alpakkapipo, johon laitoin koristeeksi vanhan virkatun kukan. Olen virkannut kukan paperinarusta, mukana on myös heijastinlankaa. Kun kiinnittää koristeet hakaneulalla, niitä voi vaihdella mielensä mukaan.



Lapsillekin on hauskaa tehdä pipot itse, ei ainakaan ole koulu- tai tarhakavereilla samanlaisia. Pojan pipon ruskeankirjava lanka on Puro Batikia, tytön punainen Kirjo-Pirkkaa.

Sen olen  huomannut, että itse tehdyt pipot löperöityvät ja venähtävät alareunasta helpommin kuin kaupan pipot. Lapsilla kun on tapana venytellä ja vanutella pipoja niitä pukiessaan. Välillä olenkin sitten pujotellut alareunaan ohutta kumilankaa, ja taas on pipo siistin näköinen.

Tämäkin pipo on aika tuore, lanka on metsänväristä Puroa.

Pitäisikin pian tehdä iloinen raitapipo jämälangoilla.

Jos ei ole ikinä virkannut pipoa, voi lueskella vaikkapa tuosta Joka tyypin virkkauskirjasta löytyviä ohjeita. Kirjassa on mielestäni oikein oivalliset ja selkeät pipo-ohjeet. Ohjeita on monelle eri langalle, niin ohuille kuin paksuillekin. Kirjassa käytetään vain Novitan lankoja, mutta ainahan tilalle voi vaihtaa minkä tahansa vastaavan langan. Ja pipoa voi muunnella vaikka lierihatuksi tai lippikseksi, niihinkin löytyy kirjasta ohjeet.

Kun on virkannut muutaman pipon, huomaa että se on helppoa. Se onnistuu hyvin ilman ohjettakin! Ensin vain virkataan sopivan kokoinen, päälaen peittävä pyörylä, sitten loppumatka ilman lisäyksiä.

14 kommenttia:

  1. Kivoja pipoja. Niitä ei voi olla koskaan liikaa.

    VastaaPoista
  2. Mulla yksi kudottu pipo juuri valmistui, toinen tilattu eli pitäis aloittaa sekin. Sen jälkeen voisin virkata vielä yhden itselleni... Kivalta näyttävät nuo virkatut piposi. Minä aloittaisin luontevasti alareunasta ja kaventelisin siitä, mutta ehkäpä tuo ylhäältä aloitus on loogisempi!

    VastaaPoista
  3. Pirteitä pipoja :) Miekin teen Liljalle kaikki myssyt itse. Harmi vaan ettei oikein voi käyttää mitään luksuslankoja, kun taaperon hatun on pakko olla konepestävä.

    VastaaPoista
  4. Pipojen virkkaaminen on kyllä hauskaa.

    Nättejä pipoja olet tehnyt kauniin värisistä langoista.

    VastaaPoista
  5. Kauniita pipoja! Mä olen enimmäkseen neulonut pipoja, mutta just eilen sain valmiiksi virkatun pipon itselleni. Kiinteillä ja pylväillä + kukkakoriste ja nappi. : ) Jämälankapipo on hyvä idea!

    VastaaPoista
  6. Kivat pipot ja hauska kukkanen. Kyllä pitää pipoja olla... vaikka joka päivälle eri, eli siis noin 30... :)

    VastaaPoista
  7. Kesän lapsi, ei kai pipoja liikaa voi olla :) Tai ainakaan mulla ei vielä ole.

    Nonna, kaipa sen alhaaltakin voisi aloittaa, ihan kuinka itse eniten tykkää :) Seuraavan pipon voisinkin neuloa minäkin.

    Emma, juu lasten pipojen on järkevintä olla konepestävästä langasta. Itsekin olen tehnyt monta pipoa sukkalangoilla.

    Ilona, juu, hauskaa puuhaa on :) Jos lanka on tarpeeksi paksua, valmista tulee vaikka yhdessä illassa.

    Maijanmaja, kivalta kuulostaa piposi :) Pipoissa voikin kokeilla monenlaisia silmukoita ja tekniikoita.

    CherryKirsche, no 30 on kiva määrä, siihen mulla on vielä matkaa :) Jos siis lasketaan vain itselle tehdyt pipot.


    Täytyy muuten vielä kehua tuota jokatyypin virkkauskirjaa siitäkin, että se on suunnattu myös pojille. Virkkaus on hyvä harrastus heillekin :)

    VastaaPoista
  8. Varmaan liittyy vuodenaikaan, mut mullakin pipobuumi- virkkaan jämälangoista ( kolminkertaisita )ja nopeasti valmistuu - mikä onkin hyvä puoli. Sukkia pitäisi kanssa tehdä jouluksi, mutta se onkin tuskastuttavan hidasta ja kun talossa on puolivuotias kissa, joka haluaa osallistua niin saas nähdä.
    Kauniita kuvia - niinkuin aina !

    VastaaPoista
  9. Kivoja pipoja! Blogissani on sulle tunnustus.

    VastaaPoista
  10. Melita, kiitos! Kolminkertainen jämälanka kuulostaakin hyvältä idealta. Sukan teko käy multakin paljon hitaammin. Olen ostanut nyt parit villasukat kirppikseltäkin, jotkut mummot neulovat niitä varmaan tosi nopeasti, kun myyvät niin halvalla :)

    Elina, kiitos tunnustuksesta :)

    VastaaPoista
  11. Sinulle on jotain blogissani. =)

    VastaaPoista
  12. Ihania pipoja. Ja kyllä pipoja voi olla liikaa. Mä oon ehkä viimeiset 10 vuotta tehnyt n. 3 pipoa itselleni talvessa. Ne ei mahdu enää eteisen lipaston pipo laatikkoonkaan. Nyt oon pipon teko lakossa :)
    Mä oon ratkaissut tuon löystyvän reunan ongelman virkkaamalla reunaan yhden kerroksen piilosilmukoita siten, että virkkaan sen vastakkaiseen suuntaan. (onpas vaikea selittää sanallisesti ihan yksinkertainen juttu). Ei löysty tuolla tekniikalla.

    VastaaPoista
  13. Anna, oho, no sinulla onkin pipoja aikamoinen määrä! Voihan niitä laittaa vaikka sitten kirppikselle myyntiin, jos kertyy ihan liikaa :) Kiitos piilosilmukka-vinkistä, kuulostaa näppärältä. Täytyykin kokeilla!

    VastaaPoista