tiistai 1. toukokuuta 2012

Pitsi x 2












Lattialle on ilmestynyt kaksi keväistä pitsimattoa. Ovat aika pieniä, mahtuvat hyvin räsymattojen lomaan. Nämä pitsimatot ovat tosiaankin suosittuja projekteja ja ohjeita löytyy hyvin. Itse katsoin vähän mallia Suuri Käsityö -lehden numerosta 1/2012 eli Kehrä-maton ohjeesta. Koukku oli muistaakseni numero 8 vihreässä matossa, pinkissä 10. Kuteena käytin käsityömessuilta ostamaani Kauhavan Kangas-Aitan hiukan epämääräistä ja nimetöntä "messukudetta", se oheni ja paksuni vähän miten sattuu. Mutta riittoisaa tavaraa oli, kudetta jäi vielä vaikka kuinka paljon yli. Ainakin pari säilytyskoria voisi vielä virkata.

Oma tietokoneemme on ollut korjattavana, mutta sen pitäisi tulla huomenna takaisin. Yritän sitten taas kirjoitella tänne useammin.

Iloista t o u k o k u u n alkua
kaikille lukijoilleni :)


22 kommenttia:

  1. Suloisen raikkaat ja keväiset värit! Tuollaisia on minullakin suunnitelmissa, jahka matonkuteet saan käsiini. On ne vaan niin nättejä :)

    VastaaPoista
  2. Ihannia mattoja! Minun pitäis kokeilla virkata myös tuon tyyppisia. Isoäidinneliö mattoja ja ihan tavallisia pyyöreitä olen vain virkkaillut.

    VastaaPoista
  3. Ihanat matot, herkkuvärit! Minä tein jokunen vuosi sitten yhden maton ja kudetta jäi minullakin yli, joten aloitin siitä sisustuskoria, jolloin kude loppui kesken -> ostin lisää kudetta, tein korin loppuun ja koska kudetta jäi taas yli, aloitin toista sisustuskoria jne... kude EI lopu ilmeisesti enää ikinä, sillä ostin sitä ihan reilusti lisää, mutta ranteet eivät kestä tuota kasin koukulla vääntämistä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla sisustuskoreja tehdessa oli pakko tehda vaan vahan kerrallaan kun muuten ei ranne meinannut kestaa. Sellaista vaantamista. Mulla ei auttanut isompi koukkukaan. Samanmoista vaantoa sekin oli. :) Taitaa vaan olla etta pitaa tehda pienissa erissa.

      Poista
  4. Voi miten hienoja keväisenvärisiä pitsimattoja!

    Virkkasin Kangas-Aitan ontelokuteesta koreja syksyllä ja sain ranteeni niin kipeäksi, etten ole uskaltanut mattoa aloittaa. Auttaiskohan isompi koukku (tein Lillistä koukulla nro 8)?

    Eka kuva on mainio - sai hyvälle mielelle!

    VastaaPoista
  5. Oi ihanan väriset matot!:) Olen halunnut virkata itsellenikin saman tyylisen, mutta olen aina miettinyt miten maton saa sitten pysymään paikoillaan lattialla. Oisko sulla jotai vinkkiä siihen?:)

    VastaaPoista
  6. Ihania kuvia ja värejä taas! Matot ovat kuin karkkeja! :)

    VastaaPoista
  7. Jes! Uus postaus. :) Aivan ihania mattoja. Iloista kevättä sinne teille!

    VastaaPoista
  8. Upeita mattoja! Niin kivoissa raikkaissa väreissä. Ihania munkkejakin :)

    VastaaPoista
  9. Onpa kauniit matot! Mulla on viela kilo valkoista ontelokudetta (jonka viime lomalla suomesta rahtasin tanne kun ei taalla ole). Paljonko kudetta pitsimattoon meni? Nyt alkaa ohjeen etsinta. :) Iloista vappua sinne kotisuomeen!

    VastaaPoista
  10. Oi mikä ihana vihreä! Mahtavan kauniit matot!

    VastaaPoista
  11. Ihanan pirteän värisiä mattoja!

    VastaaPoista
  12. Ihanan pirteät matot! Minä olen virkannut mattoja vain itsetehdyistä kuteista. Pitää kyllä jossakin välissä kokeilla noita kaupan kuteitakin. Lienevät hieman sileämpiä...

    Ihanaa toukokuuta!

    VastaaPoista
  13. it is such a admiring work on your floor mat. it looks great.

    VastaaPoista
  14. Kiitos mukavista kommenteista :) Thank you :)

    Punnitsin matot, pinkki painoi n. 1,1 kg ja vihreä 1,2 kg. Hassua että ovat niin samanpainoisia, vihreä on halkaisijaltaan reilusti isompi. No, pinkki kude oli kyllä paljon tuhdimpaa ja paksumpaa. Matot ovat sen verran pieniä, että kädet ei ehtinyt pahemmin kipeytyä virkatessa. Ja tein niitä melko pieniä pätkiä kerrallaan.

    Laura, matot ovat pysyneet ihan mukavasti paikoillaan lattialla, eivät kyllä olekaan ihan kulkuväylällä, vaan seinän lähellä... Sen kummempaa vinkkiä ei tule mieleen :) Tällainen pitsimatto tuntuu asettuvan lattialle nätimmin ja sileämmin kuin raitamatto jonka virkkailin aiemmin. Se hiukan kupruileva raitamatto mulla on tuolin alla, niin ja siinä onkin toinen vinkki miten pysyy ojennuksessa :)

    VastaaPoista
  15. Kauniin keväiset matot. Myös munkit näyttävät herkullisilta!

    VastaaPoista
  16. Ihanan pirteät matot! Minä tein harmaan ison maton... mieli tekisi tehdä lisää kun vain löytäisi edullisesti kivaa kudetta.

    VastaaPoista
  17. mie oon nina ja mie oon niiiiiin in love siun blogiin <3 kattelin erilaisia blogeja ja jonkun blogista löysin tänne ja täällä se yö taitaakin mennä :D
    ihana tunnelma, ihania kuvia, ihania löytöjä ja IHANIA VÄREJÄ! Ystäväni on saanut minut innostumaan kaikesta vanhasta ja itse olen innoissani kaikesta värikkäästä, täällä on sitä kaikkea!!! Ihanata!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei Nina, kiitos kivasta kommentistasi ja tervetuloa vaan kovasti :)

      Poista